Storytelling jest teraz modny. Wszyscy go kochają, wszyscy chcą go wdrożyć, niewielu robi to dobrze.

W naszej pracy wielokrotnie wykorzystaliśmy storytelling, by podnieść atrakcyjność projektowanych komunikatów. Mamy dla Was trzy, wynikające z naszych doświadczeń porady, które pomogą budować lepsze opowieści promocyjne.

1. Człowiek to klucz do historii

Storytelling dla firmy budowlanej: Bulwary Wiślane – Skanska dla Warszawy

Dobra historia musi mieć bohatera. To na nim skupia się uwaga odbiorcy: jest przewodnikiem, który prowadzi przez opowieść. Bez bohatera bardzo ciężko zainteresować widza, a sama historia traci rytm i strukturę.

Twoim zadaniem jest więc znalezienie takiego bohatera, który jednocześnie będzie atrakcyjny dla widza oraz w najlepszy sposób przysłuży się ekspozycji Twojego komunikatu promocyjnego.

Tutaj przykład od nas: dla firmy budowlanej Skanska przygotowaliśmy film promocyjny, prezentujący jej flagową warszawską inwestycję – Bulwary Wiślane. Od początku wiedzieliśmy, że atrakcyjny dla widza materiał nie będzie mógł się koncentrować tylko na ciekawej architekturze i zastosowanych rozwiązaniach technicznych.

W centrum historii umieściliśmy więc mieszkańców Warszawy. Opowiadają oni o swoich relacjach z największą z polskich rzek. Bulwary Wiślane, inwestycja naszego klienta, przewijają się w ich opowieściach. Dzięki nim przebywanie nad Wisłą stało się przyjemniejsze, a miasto „otworzyło się na rzekę”.

2. Wyzwanie dla bohatera

Storytelling w kampanii wizerunkowej: Podkręcając tempo, podkręcając puls – Małopolska

Historie, w których wszystko się udaje i przez cały czas jest dobrze, bywają nudne. W opowieści powinno się coś dziać: bohater musi mieć przed sobą wyzwanie do pokonania. Im wyzwanie trudniejsze, tym lepiej dla historii.

Bohater takiego kalibru pojawił się w materiale, który przygotowaliśmy dla Małopolski w ramach kampanii „Małopolska na Rowery”.

Igor Sikorski to utytułowany sportowiec i wielki fan kolarstwa. Jego codzienność to ciężka praca i nieustanne pokonywanie słabości. Pozytywne przesłanie bohatera?„Chcieć to móc!”

3. Historia dopasowana do odbiorcy

Storytelling employer branding: Darek – Moja przyszłość w Jasnych Barwach – FFIL Śnieżka SA 

Masz bardzo mało czasu, by złapać uwagę odbiorcy. Jeżeli uzna on, że Twoja historia nie jest dla niego, to szybko zainteresuje się czymś innym. Opowiadaj w formie zwartej i dynamicznej, a przede wszystkim mów o rzeczach dla niego ważnych.

Zainteresowania grupy docelowej stały w centrum naszych prac dla FFiL Śnieżka. Firma planowała duże rekrutacje do wielu swoich zespołów: produkcyjnego, magazynowego, informatycznego, laboratoryjnego i marketingowego. Odpowiedzią na potrzeby marki była rozbudowana koncepcja employer brandingowa „Moja przyszłość w Jasnych Barwach”.

Kandydatów do poszczególnych zespołów potraktowaliśmy jako osobne grupy docelowe. Każdy segment cechowały inne predyspozycje, style życia, wrażliwości oraz oczekiwania wobec pracy.

Jedno wideo promocyjne nie byłoby w stanie udźwignąć wartościowego komunikatu dla tak licznych i różnych odbiorców. Z tego powodu powstało pięć filmów z Ambasadorami Pracodawcy – każdy Ambasador reprezentował jeden z zespołów.

Treść filmu z każdym Ambasadorem dopasowana została do wrażliwości i potrzeb innej grupy rekrutacyjnej. Dzięki temu każdy materiał był maksymalnie perswazyjny dla swoich odbiorców, a w jego centrum stał bohater, z którym można było się utożsamić. Seria pięciu filmów video to kompleksowa opowieść o tym, dlaczego warto pracować w Śnieżce.

Marzy Ci się emocjonująca opowieść o Twojej firmie? Chcesz wykorzystać storytelling w swoich działaniach? Myślisz o wykorzystaniu wideo w budowaniu marki pracodawcy? Skontaktuj się i poznaj swoje opcje!


Autor: Marcin Pluskota

Strateg komunikacji w Option
Szanuje komunikację  opartą na rzetelnej analityce. Tylko taka ma sens i przynosi spodziewane efekty. Od ponad 5 lat, wierny tej zasadzie, projektuje skuteczne rozwiązania komunikacyjne dla biznesu, instytucji, regionów i miast. Swoją wiedzą i doświadczeniem wspierał takie marki jak FFiL Śnieżka SA, Skanska SA, sieć hoteli Ibis, sieć Restauracji Olimp, BOŚ Bank.