Storytelling jest teraz modny. Wszyscy go kochają, wszyscy chcą go wdrożyć, niewielu robi to dobrze.
W naszej pracy wielokrotnie wykorzystaliśmy storytelling, by podnieść atrakcyjność projektowanych komunikatów. Mamy dla Was trzy, wynikające z naszych doświadczeń porady, które pomogą budować lepsze opowieści promocyjne.
1. Człowiek to klucz do historii
Dobra historia musi mieć bohatera. To na nim skupia się uwaga odbiorcy: jest przewodnikiem, który prowadzi przez opowieść. Bez bohatera bardzo ciężko zainteresować widza, a sama historia traci rytm i strukturę.
Twoim zadaniem jest więc znalezienie takiego bohatera, który jednocześnie będzie atrakcyjny dla widza oraz w najlepszy sposób przysłuży się ekspozycji Twojego komunikatu promocyjnego.
Tutaj przykład od nas: dla firmy budowlanej Skanska przygotowaliśmy film promocyjny, prezentujący jej flagową warszawską inwestycję – Bulwary Wiślane. Od początku wiedzieliśmy, że atrakcyjny dla widza materiał nie będzie mógł się koncentrować tylko na ciekawej architekturze i zastosowanych rozwiązaniach technicznych.
W centrum historii umieściliśmy więc mieszkańców Warszawy. Opowiadają oni o swoich relacjach z największą z polskich rzek. Bulwary Wiślane, inwestycja naszego klienta, przewijają się w ich opowieściach. Dzięki nim przebywanie nad Wisłą stało się przyjemniejsze, a miasto „otworzyło się na rzekę”.
2. Wyzwanie dla bohatera
Historie, w których wszystko się udaje i przez cały czas jest dobrze, bywają nudne. W opowieści powinno się coś dziać: bohater musi mieć przed sobą wyzwanie do pokonania. Im wyzwanie trudniejsze, tym lepiej dla historii.
Bohater takiego kalibru pojawił się w materiale, który przygotowaliśmy dla Małopolski w ramach kampanii „Małopolska na Rowery”.
Igor Sikorski to utytułowany sportowiec i wielki fan kolarstwa. Jego codzienność to ciężka praca i nieustanne pokonywanie słabości. Pozytywne przesłanie bohatera?„Chcieć to móc!”
3. Historia dopasowana do odbiorcy
Masz bardzo mało czasu, by złapać uwagę odbiorcy. Jeżeli uzna on, że Twoja historia nie jest dla niego, to szybko zainteresuje się czymś innym. Opowiadaj w formie zwartej i dynamicznej, a przede wszystkim mów o rzeczach dla niego ważnych.
Zainteresowania grupy docelowej stały w centrum naszych prac dla FFiL Śnieżka. Firma planowała duże rekrutacje do wielu swoich zespołów: produkcyjnego, magazynowego, informatycznego, laboratoryjnego i marketingowego. Odpowiedzią na potrzeby marki była rozbudowana koncepcja employer brandingowa „Moja przyszłość w Jasnych Barwach”.
Kandydatów do poszczególnych zespołów potraktowaliśmy jako osobne grupy docelowe. Każdy segment cechowały inne predyspozycje, style życia, wrażliwości oraz oczekiwania wobec pracy.
Jedno wideo promocyjne nie byłoby w stanie udźwignąć wartościowego komunikatu dla tak licznych i różnych odbiorców. Z tego powodu powstało pięć filmów z Ambasadorami Pracodawcy – każdy Ambasador reprezentował jeden z zespołów.
Treść filmu z każdym Ambasadorem dopasowana została do wrażliwości i potrzeb innej grupy rekrutacyjnej. Dzięki temu każdy materiał był maksymalnie perswazyjny dla swoich odbiorców, a w jego centrum stał bohater, z którym można było się utożsamić. Seria pięciu filmów video to kompleksowa opowieść o tym, dlaczego warto pracować w Śnieżce.
Marzy Ci się emocjonująca opowieść o Twojej firmie? Chcesz wykorzystać storytelling w swoich działaniach? Myślisz o wykorzystaniu wideo w budowaniu marki pracodawcy? Skontaktuj się i poznaj swoje opcje!


Autor: Marcin Pluskota
Strateg komunikacji w Option
Szanuje komunikację opartą na rzetelnej analityce. Tylko taka ma sens i przynosi spodziewane efekty. Od ponad 5 lat, wierny tej zasadzie, projektuje skuteczne rozwiązania komunikacyjne dla biznesu, instytucji, regionów i miast. Swoją wiedzą i doświadczeniem wspierał takie marki jak FFiL Śnieżka SA, Skanska SA, sieć hoteli Ibis, sieć Restauracji Olimp, BOŚ Bank.