Postanowiłeś rozpocząć działania w social media – to dobra wiadomość! Oczami wyobraźni widzisz już rosnące zaangażowanie, fantastyczne wyniki przejść do witryny Twojego sklepu online, rosnące grono klientów…

Zanim jednak przejdziesz do kolejnych kroków, poświęć kilka chwil na przemyślenie działań social media dla Twojej marki. Uwierz nam – bez tego ani rusz!

1. Określ cel działań

Działania bez określonego celu na dłuższą metę po prostu nie mają sensu. I – nie, celem nie powinna być po prostu chęć większego zarobku. Pomocna w jego wyznaczeniu może być koncepcja SMART, według której taki cel powinien być:

  • skonkretyzowany (specific) – czyli jednoznaczny, 
  • mierzalny (measurable) – czyli powinieneś być w stanie liczbowo określić stopień realizacji celu,
  • osiągalny (achievable) – tak, wszyscy chcielibyśmy być miliarderami po miesiącu pracy, ale dobrze określony cel musi nosić znamiona możliwego do zdobycia, 
  • istotny (relevant) – czyli wartościowy dla całej działalności Twojej marki beauty, 
  • określony w czasie (time-bound) – czyli posiadać jasne ramy czasowe, w jakich chcesz go zrealizować.

Cel działań w social media powinien zostać określony na etapie przygotowywania strategii komunikacji marki.

Kiedy rozpoczynaliśmy współpracę z marką Triny, sklepem online z kosmetykami naturalnymi, klient wyznaczył nam jako cel przyrost fanów na Facebooku. Po analizie sytuacji uznaliśmy, że w tym przypadku znacznie lepszym rozwiązaniem będzie skupienie się na generowaniu ruchu w sklepie online i to właśnie zaproponowaliśmy.

Dzięki reklamom FaceookAds oraz remarketingowi i remarketingowi dynamicznemu, udało nam się osiągnąć ROAS na poziomie 1250%. Warto więc dobrze przemyśleć najlepszy dla Twojej marki cel, żeby później cieszyć się efektami.

2. Sprawdź, co robi konkurencja

Analiza działań konkurencji to rzecz przydatna, choć bywa czasochłonna. Wybierz kilka marek, które są dla Ciebie najbliższą konkurencją. Następnie prześledź ich działania w social media.

Zwróć uwagę na ton ich komunikacji, rodzaje treści i zaangażowanie odbiorców. To wszystko może stanowić dla Twojej marki beauty cenną wskazówkę na temat tego, co się sprawdza, a co niekoniecznie. 

Określ lidera komunikacji wśród Twojej konkurencji i zastanów się, co sprawia, że to jego działania w mediach społecznościowych przyciągają największą uwagę.

Pamiętaj, że analiza konkurencji nie ma na celu szukania wzoru do kopiowania. To dla Ciebie szansa nie tylko na dowiedzenie się, czego fani marek beauty oczekują i jakie treści się w ich przypadku sprawdzają. To również okazja na znalezienie luki i stworzenia czegoś wyjątkowego. 

3. Wybierz grupę docelową

Kto jest Twoim klientem? Do kogo chcesz kierować swoją komunikację w social media? Kogo najbardziej interesuje Twoja marka beauty? Planując działania, powinieneś wiedzieć, kto będzie ich odbiorcą.

Wybór grupy docelowej wpływa na sposób, w jaki będziesz chciał do niej dotrzeć ze swoim komunikatem, a także na tematykę publikowanych treści.

Zastanów się, do kogo chcesz trafić, a następnie zdobądź wiedzę o ich potrzebach i przyzwyczajeniach. Pomocne mogą być różnego rodzaju artykuły i raporty dostępne online, a także wcześniej wspomniana analiza konkurencji.

Scharakteryzowanie grupy docelowej i wnioski płynące z analizy odbiorców to jeden z elementów oferty, którą przygotuje dla Twojej marki beauty dobra agencja social media.

4. Przemyśl platformy działań

Wiesz już, jaki jest cel Twoich działań w mediach społecznościowych i znasz swoją grupę docelową. Dzięki temu kolejny punkt na liście zadań odhaczysz całkiem sprawnie – chodzi tu o wybór odpowiednich platform dla komunikacji Twojej marki beauty.

Nie ma sensu zakładać na początku konta na Twitterze czy LinkedIn, jeśli najbardziej zależy Ci na zwiększeniu ruchu w Twoim sklepie online. Każdy z serwisów social media ma nieco inną specyfikę i większości biznesów nie wszystkie będą potrzebne. Postaw na te, które przyciągają najwięcej osób z grupy Twoich klientów oraz tych potencjalnie zainteresowanych Twoją marką.

Pamiętaj, że treści na różnych platformach nie powinny być takie same – daj użytkownikom powód, żeby śledzić Cię na wszystkich kanałach. Zwróć także uwagę na formaty grafik i materiałów – każde z mediów społecznościowych ma swoje wymogi i należy ich przestrzegać, żeby publikowane treści prezentowały się atrakcyjnie.

5. Zaplanuj tematykę i rodzaj treści

Określiłeś cel swoich działań, teraz czas na sposób jego realizacji. Co i na jaki temat będziesz publikował w kanałach social media Twojej marki beauty? Zastanów się nad różnymi rodzajami wpisów. Na pewno będziesz chciał promować swoje produkty lub usługi. Oferty specjalne warto prezentować w wyróżniający się sposób. Być może Twoja marka posiada firmowego bloga – dobrze udostępniać linki do niego.

Wszystkie publikowane treści powinien spajać określony w strategii ton komunikacji oraz elementy wizualne zgodne z key visualem marki.

Przygotuj kilka graficznych szablonów – to ważne, żeby treści były spójne wizualnie. Posty powinny być rozpoznawalne i od razu kojarzyć się z Twoją marką. Nie zapomnij systematycznie monitorować wyników publikowanych treści i wprowadzać konieczne zmiany. Być może materiały, które wydawały Ci się atrakcyjne, nie spotkają się z dużym odzewem odbiorców, a te, do których nie byłeś przekonany, staną się hitem.

I ostatnia rada: trzymaj rękę na pulsie. Social media marketing codziennie się zmienia. Czuwaj nad nowościami i wprowadzaj je do swojej komunikacji. Powodzenia!

Jeśli potrzebujesz profesjonalnej pomocy w prowadzeniu profilu muzeum lub instytucji kultury w social media – skontaktuj się z nami.


Autor: Julia Rup

Senior Content Designer
Posiada wieloletnie doświadczenie w planowaniu i realizacji komunikacji marek w mediach społecznościowych. Branże beauty i HORECA to jej koniki.