Prowadzisz profil muzeum na Facebooku, Instagramie lub dowolnej innej platformie społecznościowej? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj pięć sposobów, które ożywią muzealną komunikację.

W XXI wieku muzea coraz rzadziej przypominają ekspozycje zakurzonych gablot – to raczej nowoczesne centra kultury i edukacji. Wizerunek muzeum ewoluuje, warto więc zadbać o jego właściwą komunikację w mediach społecznościowych. Poznaj nasze sposoby na social media marketing dla muzeów i wynieś Twoją komunikację na nowy poziom!

1. Pisz nie tylko o eksponatach

Zbiory Twojego muzeum nie są zawieszone w próżni – wiążą się z szeregiem kontekstów społecznych, kulturowych, przyrodniczych i historycznych.

Nie wahaj się o tych kontekstach pisać na Facebooku. Muzeum to nie tylko zbiór przedmiotów, ale raczej pewna opowieść: o ludziach i o miejscu.

Twoje wpisy powinny dotyczyć zróżnicowanej tematyki: nawiązuj do kontekstów lokalnych i globalnych. Porównuj to, co bliskie z tym, co bardzo odległe. Nie bój się korzystać z erudycji, ale nie zanudź odbiorców akademickim stylem. Ciekawostki ubrane w formę interesujących mikrohistorii – oto format, który sprawdza się najlepiej!

2. Nie bądź śmiertelnie poważny

Muzeum nie musi być sztywne. Nawet jeśli reprezentowana przez Ciebie instytucja muzealna jest raczej tradycyjna, to właśnie w mediach społecznościowych można sobie pozwolić na odrobinę luzu.

Nawiązuj do bieżących wydarzeń. Nie bój się zderzać tradycji z nowoczesnością i popkulturą, pokazuj w niebanalnych kontekstach to, co muzeum ma do zaoferowania.

To szczególnie ważne, jeśli chcesz dotrzeć do młodszych odbiorców – to grupa, którą wbrew pozorom niełatwo zaktywizować w social media.

3. Dbaj o wrażenia estetyczne

Ludzie lubią patrzeć na piękne rzeczy i takich wrażeń szukają również w mediach społecznościowych: nie tylko na Instagramie, ale również na Facebooku.

Zadbaj o wysmakowane fotografie eksponatów, zwracaj uwagę na detale. Pamiętaj jednak, że to, co estetyczne, niekoniecznie musi być klasycznie piękne.

W tym kontekście sięgaj do zasobów portali z legalnymi archiwaliami i publikuj np. historyczne fotografie miasta. Publikując jakiekolwiek treści wizualne, zwróć uwagę, czy rozdzielczość fotografii czy grafiki jest wystarczająca, żeby dobrze się prezentowały.

4. Komunikuj to, co ważne dla celów muzeum

Muzeum to specyficzna instytucja – niekoniecznie zależy jej na tradycyjnie rozumianej sprzedaży, raczej na realizacji pewnej misji i możliwie dużej frekwencji na wydarzeniach (wystawach, wernisażach, warsztatach itp.).

Mimo to należy myśleć o takich celach muzeum jak o celach sprzedażowych.

Z tej racji wśród treści publikowanych w mediach społecznościowych muszą znaleźć się takie, które wprost będą promować muzealną ofertę. Jeśli przy muzeum funkcjonuje jakieś półkomercyjne przedsięwzięcie, takie jak sklepik czy kawiarnia, to również warto komunikować ich istnienie i zalety.

5. Planuj komunikację z wyprzedzeniem, ale nie bój się „szybkich akcji”

W naszej agencji nie wymyślamy wpisów do social media ad hoc – tworzymy harmonogramy publikacji tak, by dysponować treściami do publikacji na profilach naszych klientów przynajmniej przez dwa tygodnie oraz zapewnić obu stronom optymalne warunki współpracy.

Tobie również zalecamy takie postępowanie – zapewni to większą spójność komunikacji i wymusi metodyczne, regularne podejście do mediów społecznościowych.

Nie oznacza to jednak, że musisz zrezygnować ze spontanicznych, nieplanowanych postów – czasem warto wyjść poza schemat i pokazać jakąś nietypową sytuację z Twojego muzeum.

Wszystkie przedstawione wyżej wpisy zostały wykonane przez naszą agencję, zaś pomysły – sprawdzone w praktyce. Jeśli potrzebujesz profesjonalnej pomocy w prowadzeniu profilu muzeum lub instytucji kultury w social media – skontaktuj się z nami.


Autor: Rafał Sowiński

Senior Content Designer & Project Manager w Option, wcześniej związany z trzecim sektorem i branżą koncertową. Kulturoznawca, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ, wykładowca studiów podyplomowych Social Media & Content Marketing AGH.