W parze ze świetnymi czarnoczwartkowymi ofertami musi iść świetna komunikacja promocyjna. W trzeciej części poradnika Black Friday Marketing prezentujemy mechanizmy, które warto wykorzystać we własnych działaniach promocyjnych.

Witamy w trzeciej części poradnika Black Friday Marketing. W pierwszym odcinku przyjrzeliśmy się konsumentom zainteresowanym Czarnym Piątkiem, a w drugiej zaprezentowaliśmy mechanizmy promocji, które uwielbiają Polacy.

Tym razem pochylamy się nad czarnopiątkową komunikacją różnych marek. Oto (naszym zdaniem) najlepsze mechanizmy, które możesz wykorzystać w swoich działaniach Black Friday.

1. Zbuduj oczekiwanie

Licznik Black Friday na horex.pl

Odpowiednia dramaturgia pomoże osiągnąć sukces podczas Black Friday. Komunikację należy zacząć z odpowiednio dużym wyprzedzeniem, a jej treść powinna zwiastować atrakcje, które nadejdą.

To, o czym będziemy mówić, powinno być dopasowane nie tylko do biznesowych celów, ale i oczekiwań odbiorców. Polacy mają chrapkę na konkretne rodzaje produktów – dlatego też, jeżeli masz je w ofercie, to należy o tym mówić. Podobnie wygląda sprawa z mechanizmami promocji – są takie, które Polacy cenią bardziej od innych.  

2. Czarny piątek, fajny humor

Podczas Black Friday firmy koncentrują się na maksymalizacji sprzedaży. Z tego powodu większość emitowanych w tym czasie komunikatów dopasowanych jest do realizacji tego celu.

Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by postawić na bardziej kreatywną komunikację wizerunkową i aktywacyjną. W natłoku zbliżonych ofert i promocji, to właśnie wyróżniające pomysły komunikacyjne mogą zadecydować o tym, że klienci zwrócą uwagę akurat na Twój sklep.

3. Piątku trwaj!

Ciekawym trendem, który mocno zamanifestował się w tym roku, jest rozciągnięcie formuły Czarnego Piątku – marki komunikują promocje pod banderą Czarnego Tygodnia, a nawet Tygodni.

Zaletą takiego działania jest możliwość dłuższego komunikowania aktywacji sprzedażowej. Marka ma czas na dotarcie z komunikacją do większej liczby odbiorców, ma też szansę na rozbudowę swojej argumentacji w celu przekonania niezdecydowanych. Wadą takiej strategii jest jej koszt – podtrzymanie zaangażowania odbiorców w dłuższym okresie wymaga większych budżetów.

4. Black Friday to właściwie Święta

Warto pamiętać, że Black Friday w USA otwiera tzw. sezon wyprzedaży, który kończy się w okolicach świąt. W Polsce Czarny Piątek wydaje się na razie oddzielony od kontekstu bożonarodzeniowego. Praktyka pokazuje, że polskie marki traktują oba wydarzenia osobno najpierw mamy sprzedażową aktywację czarnopiątkową, potem ruszają komunikacje świąteczne.

Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by Black Friday (może już rozciągnięty do Black Weeks?) potraktować jako wydarzenie, które płynnie, niesione na zgromadzonej już uwadze konsumentów, przechodzi w komunikację i promocje okołoświąteczne.

5. Wszystko w jednym miejscu

Wygoda klientów to ważna sprawa. Dlatego też specjalny, przygotowany na Czarny Piątek landing page, to dobre wyjście, zwłaszcza jeżeli mamy bogaty asortyment i planujemy liczne promocje.

Strona powinna być wyposażona w czytelny i intuicyjny system wyszukiwania ofert, który pozwoli klientom znaleźć dokładnie to, czego szukają.

Tym wpisem kończymy poradnik Black Friday Marketing. Mamy nadzieję, że w cyklu znaleźliście wystarczająco wiedzy i inspiracji, by zdobyć konsumencki rząd dusz. Udanych łowów!


Autor: Marcin Pluskota

Strateg komunikacji w Option
Szanuje komunikację  opartą na rzetelnej analityce. Tylko taka ma sens i przynosi spodziewane efekty. Od ponad 5 lat, wierny tej zasadzie, projektuje skuteczne rozwiązania komunikacyjne dla biznesu, instytucji, regionów i miast. Swoją wiedzą i doświadczeniem wspierał takie marki jak FFiL Śnieżka SA, Skanska SA, sieć hoteli Ibis, sieć Restauracji Olimp, BOŚ Bank.