Od kilku lat już nie tylko amerykańscy, ale i polscy konsumenci dają się ponieść fali czarnopiątkowych wyprzedaży. Jak najlepiej przygotować się do wydarzenia określanego jako sprzedażowe żniwa? Dowiesz się z naszego poradnika!

W pierwszej części poradnika Black Friday Marketing prezentujemy kluczowe dane na temat polskich konsumentów i ich zainteresowania Czarnym Piątkiem. Więcej wiedzy na temat odbiorców to lepiej dopasowane komunikaty reklamowe i większa szansa na konwersje!  

Chcesz wiedzieć jakie formy promocji najbardziej lubią Polacy? Znajdziesz je w drugiej części poradnika. Pomysły na ciekawe rozwiązania komunikacyjne to temat trzeciej części.

1. Czy Black Friday działa?

Dane zza wielkiej wody przekonują, że Black Friday to faktycznie czas, w którym kupuje się więcej. Dzień ten w USA inauguruje tzw. maraton świątecznych wyprzedaży, w którego skład wchodzi m.in. Cyber Monday i który kończy się w okolicy świąt Bożego Narodzenia. Przez ostatnich 15 lat wydatki Amerykanów w tym czasie ciągle rosły. W 2018 roku każdy mieszkaniec USA zostawił w sklepach około 1 tys. dolarów. Prognozy na ten rok są jeszcze wyższe.

2. Czarny Piątek nad Wisłą

Rozpoznawalność pojęcia Black Friday wśród krajowych konsumentów rośnie w szybkim tempie. Raport Banku Santander z 2018 roku przekonuje, że większość (66,7 proc.) Polaków słyszała o pojęciu Black Friday. Jest to duży wzrost rozpoznawalności wydarzenia – w 2017 roku tylko 34% respondentów potwierdziło znajomość tematu (badania GFK).

Rosnącej rozpoznawalności wydarzenia towarzyszy wzrost aktywności konsumenckiej. W roku 2017 z ofert przygotowanych na Black Friday skorzystało 18 proc. Polaków, a w roku kolejnym z promocji zamierzał skorzystać już co czwarty mieszkaniec Polski.

3. Dla młodych i z dużych miast

Najwyższe zainteresowanie tematem Czarnego Piątku wykazują osoby młode. Im starszy segment wiekowy badamy, tym mniejsza rozpoznawalność wydarzenia: w segmencie 40+ z pojęciem Black Friday spotkało się 70% respondentów, a w grupie seniorów – mniej niż co trzeci.

Miejsce zamieszkania to kolejny parametr, który wpływa na znajomość i zainteresowanie Black Friday. Wysokim zainteresowaniem wydarzenie cieszy się wśród mieszkańców miast powyżej 250 tys. mieszkańców, a najwyższym – w największych, liczących ponad 500 tys. mieszkańców aglomeracjach.

4. Black Friday – Promocje… ale na co?

W Czarny Piątek konsumenci oczekują promocji na konkretne rodzaje produktów. Piątka najbardziej pożądanych kategorii dóbr wygląda następująco:

  • Ubrania i obuwie (ponad 71% wskazań)
  • Laptopy i komputery PC (ponad 28% wskazań)
  • Sprzęt RTV (ponad 25% wskazań)
  • Sprzęt AGD (ponad 22% wskazań)
  • Perfumy i kosmetyki (ponad 18% wskazań)

Na dalszych miejscach znalazły się m.in. smartfony i tablety, książki, zabawki, a nawet… samochody.

5. Płeć i oczekiwania

Kobiety i mężczyźni czekają na przeceny innych produktów. Panie polują głównie na ubrania i akcesoria (83,2% badanych), a Panowie na sprzęt komputerowy i RTV (odpowiednio 69,6 oraz 44,4% badanych).

6. Gratka dla zarabiających najmniej… i najwięcej

Według Banku Santander, ponad 46% osób czekających na promocje Black Friday to osoby o dochodach do 1000 zł. Druga grupa najbardziej zainteresowana wyprzedażami to osoby o wysokim statusie, zarabiające powyżej 5 tys. zł.

7. Ile wydajemy?

Na poziomie deklaracji – całkiem sporo. Według przeprowadzonego w 2018 roku badania TNS dla ebay.pl średnio planujemy wydać 340 zł. Warto zauważyć, że panie deklarowały niższe wydatki (271 zł), panowie zaś szaleli (408 zł). Odrobinę ostrożniejsze szacunki prezentuje badanie KPMG – średnia planowana wysokość wydatków to 319 zł.

Dane dotyczące faktycznie przeprowadzonych transakcji przekonują, że deklaracje… to tylko deklaracje. Paybynet, system szybkich płatności internetowych, szacuje że średnia wartość zakupów online podczas Black Friday w 2018 roku wyniosła trochę ponad 190 zł. Wartość jest niższa niż deklarowana, ale i tak powyżej średniej.

Mamy nadzieję, że zaprezentowane dane pozwolą Ci lepiej zrozumieć oczekiwania i zachowania konsumentów podczas Czarnego Piątku. Drugą część naszego poradnika znajdziesz tutaj, a trzecią tutaj.


Autor: Marcin Pluskota

Strateg komunikacji w Option
Szanuje komunikację  opartą na rzetelnej analityce. Tylko taka ma sens i przynosi spodziewane efekty. Od ponad 5 lat, wierny tej zasadzie, projektuje skuteczne rozwiązania komunikacyjne dla biznesu, instytucji, regionów i miast. Swoją wiedzą i doświadczeniem wspierał takie marki jak FFiL Śnieżka SA, Skanska SA, sieć hoteli Ibis, sieć Restauracji Olimp, BOŚ Bank.