Obniżka ceny nie zawsze gwarantuje większy sukces sprzedażowy. Jaki mechanizm promocyjny to faworyt polskich konsumentów? Dowiedz się z naszego poradnika Black Friday Marketing!

Dobra strategia wyprzedaży zwiększa szansę wyboru twojej oferty podczas Czarnego Piątku. Podpowiadamy, które mechanizmy promocji stosować, by portfele konsumentów tego dnia należały właśnie do Ciebie!

Szukasz informacji na temat konsumentów zainteresowanych Czarnym Piątkiem? Znajdziesz je w pierwszej części poradnika. Poszukujesz inspiracji na komunikację Black Friday? Sprawdź część trzecią.

Polak kontra promocje

50% respondentów badania Santander Bank twierdzi, że z promocji korzysta „tylko wtedy, kiedy jest ona na coś, co i tak miałem kupić”. Dla Polaków Czarny Piątek nie jest więc czasem fanaberii i nieplanowanych wydatków. To raczej element strategii zakupowej gospodarstwa domowego.

Dalsze potwierdzenie tego podejścia znajdziemy w danych KPMG. 80% Polaków zdarza się nie kupić czegoś, bo czekają na wyprzedaż. 23% ankietowanych trzyma się tej zasady w każdym przypadku. 55% respondentów w oczekiwaniu na promocję powstrzymało się od zakupu m.in. sprzętu elektronicznego i AGD.

Promocje i wyprzedaże to czas, w którym konsumenci chętniej spoglądają na produkty droższe i z kategorii premium – przyznało się do tego prawie 75% badanych. Do tego, co czwarty Polak twierdzi, że tylko w przypadku promocji jest w stanie rozważyć zakup produktów premium.

Ulubione promocje Polaków

Nie wszystkie mechanizmy promocji cenowych w równym stopniu motywują konsumentów do zakupu. TOP 5 ulubionych form promocji Polaków wygląda następująco:

  • Drugi lub kolejny produkt gratis / albo za 1 grosz lub 1 złoty (44,2% wskazań)
  • Zniżka na produkt / rabat podczas zakupów (41,3% wskazań)
  • Darmowa dostawa (25,3% wskazań)
  • Zniżka lub bon na kolejne zakupy (20,3% wskazań)
  • Punkty do programu lojalnościowego (16,1% wskazań)

Wiek a ulubione rodzaje promocji

Wiek konsumenta wpływa na preferowane przez niego mechanizmy promocji:

  • Drugi lub kolejny produkt gratis to ulubiony mechanizm promocyjny wszystkich konsumentów, oprócz tych najstarszych, w wieku 70 +.
  • Szczególnie na gratisy łasi są konsumenci w wieku 30 – 39 lat.
  • Rabaty i zniżki podczas zakupów szanują osoby w wieku 18 – 59. Ten mechanizm promocji szczególnie upodobały sobie osoby najstarsze (70 +).
  • Zniżki i bony na kolejne zakupy to formy promocji szczególnie dobrze rezonujące wśród młodszych konsumentów, do 39 roku życia.

Wnioski strategiczne dla Twoich działań

Jak wykorzystać powyższe informacje w praktyce? Służymy garścią porad strategicznych:

  • Najpopularniejsze rodzaje promocji to niekoniecznie promocje dla Ciebie. Niższe ceny i gratisowe produkty sprawdzą się w wielu przypadkach, ale zawsze staraj się korzystać z takich mechanizmów wyprzedaży, które są najpopularniejsze w twojej grupie docelowej.
  • Sprzedawcy pewnych kategorii produktów mają łatwiej w Czarny Piątek – wniosek pozytywny. Polacy w okresie wyprzedaży polują przede wszystkim na sprzęt AGD i RTV, sklepy z takim asortymentem z automatu przyciągają więc uwagę. Pełna lista kategorii produktów, które Polacy pożądają na przecenach do wglądu tutaj.
  • Sprzedawcy pewnych kategorii produktów mają łatwiej w Czarny Piątek – wniosek ku przestrodze. Od sklepów z pożądaną przez Klientów ofertą konsumenci oczekują promocji. Chcąc nie chcąc, jeżeli np. sprzedajesz AGD, to musisz mieć ofertę na Czarny Piątek. Brak wyprzedaży może spotkać się z negatywną reakcją ze strony klientów.
  • Black Friday to szansa dla marek premium. W czasie wyprzedaży marki z tej kategorii mogą się pokusić o większą otwartość na „przeciętnych” konsumentów i przygotowanie specjalnych ofert.

I tyle. Mamy nadzieję, że nasz poradnik pomoże w wyborze najlepszych metod promocji, a Czarny Czwartek stanie się wielkim zwycięstwem Twojego biznesu.

W trzecim odcinku naszego poradnika Black Friday Marketing przyjrzeliśmy się najciekawszym czarnopiątkowym rozwiązaniom komunikacyjnym. Znajdziesz go tutaj.


Autor: Marcin Pluskota

Strateg komunikacji w Option
Szanuje komunikację  opartą na rzetelnej analityce. Tylko taka ma sens i przynosi spodziewane efekty. Od ponad 5 lat, wierny tej zasadzie, projektuje skuteczne rozwiązania komunikacyjne dla biznesu, instytucji, regionów i miast. Swoją wiedzą i doświadczeniem wspierał takie marki jak FFiL Śnieżka SA, Skanska SA, sieć hoteli Ibis, sieć Restauracji Olimp, BOŚ Bank.